خشکشویی

آیا راهی برای کمتر چروک شدن لباس‌ها وجود دارد؟

20/اکتبر/2019
تحریریه لاوسته
جستجو

جلوگیری از چروک شدن لباس

حتی اگر عاشق اتو زدن لباس باشید، به نظر نمی‌رسد کسی در این دنیا وجود داشته باشد که از دیدن مقدار زیادی چروک روی لباس خوشحال شود. طی دهه‌های متمادی، زمان بسیار زیادی برای اتو زدن لباس‌ها صرف می‌شد.

اما با وجود پارچه‌های جدیدتر امروزی و وسایل مدرن لباسشویی، اتو زدن هم به یک روال عادی و ساده تبدیل شده است. با این حال، احتمالاً شما هم می‌توانید تایید کنید که گاهی پیش آمده که وقتی پای خود را از خانه بیرون می‌گذارید، لباس‌هایتان بیش از آنچه فکرش را بکنید چروک بوده‌اند.

در ادامه مقاله امروز خشکشویی اینترنتی لاوسته، پنج نکته لباسشویی را برای شما بازگو می‌کنیم که باعث می‌شود لباس‌هایتان در بهترین حالت خود پس از شستشو قرار بگیرند و به کمترین میزان اتو زدن نیاز داشته باشند.

لباس‌های خود را پیش از شستشو جداسازی کنید

یکی از اولین نکاتی که باید پیش از انجام هر نوع شستشوی لباس بدانید، این است که لباس‌ها را بر اساس رنگ از هم جدا کنید: روشن‌ها با روشن‌ها و تیره‌ها با تیره‌ها. برای کسب بهترین نتیجه و ایجاد کمترین مقدار چروک روی لباس پس از شستشو، لباس‎ها را نه تنها بر اساس رنگ که باید بر اساس جنس پارچه و میزان سنگینی و سبکی آنها نیز از هم جدا کنید.

برای مثال، شستشوی تی‌شرت‌های نخی و سبک با لباس‌های جین سنگین، باعث می‌شود که لباس‌های سبک‌تر در ماشین لباسشویی زیر وزن لباس‌های سنگین‌تر له شده و در نتیجه بیشتر چروک شوند. با مرتب‌سازی و دسته‌بندی لباس‌های خود پیش از شستشو، از ایجاد چروک روی لباس در ماشین خشک‌کن نیز جلوگیری خواهید کرد. لباس‎های سبک خیلی سریع‎تر از پارچه‌های ضخیم و سنگین مانند جین خشک می‌شوند.

لباس‌ها هر چه مدت زمان بیشتری در ماشین خشک کن باقی بمانند، احتمال اینکه بیش از اندازه گرم شده و چروک‌های روی آن تثبیت شوند بیشتر خواهد شد.

اکثر ماشین‌های خشک کن، نحوه عملکرد مشابهی دارند: لباس‌ها داخل درام ماشین خشک کن در معرض هوای داغ قرار می‌گیرند و سیستم تهویه، رطوبت گرفته شده از پارچه را از دستگاه خارج می‌کند. اما تفاوت در سیکل‌های گرمایش و سرمایش است که تعیین می‌کند لباس شما چروک‌های عمیق برمی‌دارد یا بدون چروک از ماشین خشک کن خارج می‌شود.

سیکل Permanent Press، هوای داخل دستگاه را به آرامی خنک می‌کند که بهترین روش برای خشک کردن لباس‌های دارای الیاف مصنوعی به شمار می‌رود چون این نوع پارچه‌ها نیازی ندارند در معرض هوای خیلی گرم قرار بگیرند.

دوره خنک کردن ماشین خشک کن، به الیاف لباس اجازه می‌دهد تا وضعیت آزادتری پیدا کنند و به حالت اولیه خود برگردند. باید مراقب بود که حتی لباس‌های نخی و لینن که می‌توانند در معرض هوای داغ خشک شوند، بیش از اندازه داغ نشوند چون حرارت زیاد می‌تواند چروک‌های سفت و سختی روی آنها ایجاد کند که بعدتر کار شما را دشوار کرده و به اتوی دقیق‌تر و بیشتری نیاز خواهد داشت.

همیشه لباس‌ها را در حالی که کمی نم‌دار هستند از ماشین خشک کن خارج کرده و آنها را آویزان کنید تا خشک شوند.

برای جلوگیری از چروک شدن لباس ، آنها را به درستی از دستگاه خشک کن خارج کنید

اگر برایتان مهم نیست که لباس‌هایتان چروک شوند یا خیر، به مهارت و تجربه خاصی برای خارج کردن آنها از دستگاه خشک کن نیاز ندارید. می‌توانید لباس‌ها را بدون ترتیب و آداب خاصی از ماشین خارج کرده و در یک سبد روی هم تلنبار کنید. اما، اگر ترجیح می‌دهید که لباس‌های کمتر چروک‌شده‌ای داشته باشید، بهتر است فقط چند دقیقه وقت صرف کنید و لباس‌ها را تک به تک از ماشین خشک کن خارج کرده و آنها را به درستی تا بزنید.

مطمئن باشید که با این کار، وقت زیادی را ذخیره خواهید کرد چون دیگر نیازی نیست لباس‌های به شدت چروک شده را با دقت زیاد اتو بزنید. اگر لباس‌ها را در سبد باقی بگذازید، وزن این توده لباس فقط باعث خواهد شد که چروک‌های بیشتری روی آنها ایجاد و تثبیت شوند.

وقتی که هر لباس را از دستکاه خشک کن بیرون می‌آورید، خوب آن را بتکانید تا چروک‌های ریز احتمالی آن باز شود. بلوزها و پیراهن‌ها را باید روی یک چوب لباسی مناسب آویزان کرد و درزها، یقه، مچی و جادکمه‌های آنها را هم باید خوب صاف کرد تا حین خشک شدن، چروک برندارند.

اگر پیراهن خیلی خشک شده باشد، کمی اسپری آب معمولی و تمیز می‌تواند به شل شدن الیاف و باز شدن چروک لباس کمک کند. لباس‌هایی را که نمی‌توان آویزان کرد نیز باید تکانده شوند. پس از این مرحله باید این لباس‌ها را با دست روی یک سطح صاف فشار داد تا چروک‌های آن باز شوند. در مرحله بعدی این لباس‌ها را به دقت تا بزنید و مدام آن را از قسمت درزها به آرامی بکشید تا گوشه‌های آن هم صاف شود.

کمی اسپری آب معمولی و تمیز می‌تواند به شل شدن الیاف و باز شدن چروک لباس کمک کند، اما اجازه ندهید که لباس بیش از اندازه خیس شود.

اجازه دهید لباس‌ها هوا بخورند

هرگز لباس‌های تازه شسته شده را با فشار در کمد یا کشویی که بیش از اندازه از لباس پر شده است، قرار ندهید. گرم و نم‌دار بودن الیاف در این مرحله، می‌تواند به راحتی باعث ایجاد چروک روی لباس‌ها شود. فضایی برای لباس‌های خود در نظر بگیرید تا هوا بخورند و هوا اطراف آنها در جریان باشد.

اگر لباسی را یک بار پوشیده‌اید و هنوز هم بدون شستشو قابل پوشیدن است، باید آن را با دقت تمام و کاملاً مرتب در کمد یا کشو قرار دهید. در اکثر موارد، پیراهن‌ها، شلوارها و دامن‌ها را ممکن است چند بار بپوشید تا نیاز به شسته شدن پیدا کنند. پس از شستشو، لباس‌ها را آویزان کنید تا هوا اطراف آن جریان پیدا کند و رطوبت اضافی آنها تبخیر و الیاف آن ریلکس شوند. همین امر به کمتر شدن چروک لباس کمک می‌کند.

باز کردن فوری چروک‌ها

اگر بعد از اینکه لباس‌ها را در کمد یا کشو گذاشتید یا آنها را از چمدان بیرون آوردید متوجه شدید که لباس‌ها کمی چروک شده‌اند، می‌توانید برای از بین بردن چروک لباس از یک روش جالب استفاده کنید. کافیست حمام را داغ کنید و بعد لباس‌ها را در همین فضای داغ آویزان کنید و اجازه دهید مدتی بخار ببینند.

همچنین می‌توانید یک حوله سفید و نخی را خیس کنید و بعد آب اضافی آن را بچلانید و بعد این حوله را همراه با لباس‌های چروک در ماشین خشک کن بیاندازید و اجازه دهید ماشین ۵ دقیقه کار کند.

پس از بیرون آوردن لباس‌ها، بلافاصله آنها را مرتب و صاف آویزان کنید. ممکن است دیگر حتی نیازی به استفاده از اتو هم نداشته باشید.

البته در هر صورت اگر تجربه کافی در این زمینه اتو کردن لباس ندارید یا نمی‌دانید که چه نوع لباسی را می‌توان در خانه به خوبی اتو زد، حتماً به یک خشکشویی معتبر مراجعه کنید و از آنها کمک بخواهید. امروزه دسترسی به خشکشویی‌ها مثل آب خوردن ساده شده است و تنوع خدماتی که در خشکشویی‌های می‌توانید دریافت کنید، آنقدر زیاد است که قطعاً همه نیازهای شما در زمینه شستشو و نگهداری از لباس را پوشش می‌دهد.

برای پیدا کردن بهترین خشکشویی در نزدیکی خود، کافی است یک اپ خشکشویی آنلاین را دانلود و نصب کنید و یک خشکشویی معتبر و خوب را بیابید و تعرفه خدمات خشکشویی آن را از قبل ببینید با بقیه مقایسه کنید. بعد از آن هم کار خیلی ساده است.

کافیست که سفارش خشکشویی یا اتوشویی خود را در اپلیکیشن ثبت کنید و منتظر شوید تا ماموران مربوطه برای تحویل گرفتن لباس نزد شما بیایند. لباس‌ها پس از اتو شدن دوباره در آدرسی که مشخص کرده‌اید به شما بازگردانده خواهند شد. به همین راحتی. لباس شما تمیز و مرتب و اتو کشیده دوباره به دستتان می‌رسد! ‍ ‌ ‌ ‌

با دوستان‌ به اشتراک بگذارید